Első évfolyam előkészítő időszakára ötletek matematika órára
ELSŐ ÉVFOLYAM ELŐKÉSZÍTŐ IDŐSZAKÁRA ÖTLETEK MATEMATIKA ÓRÁRA
Nagyon fontos, a gyerekek számára meghatározó, az iskolai életet meghatározó időszak az első néhány hónap az első osztályosok idejében, mikor az óvoda után megkezdik iskolai tanulmányaikat.
Nagy ugrás ez számukra! A főként óvodai játékból álló életük egy csapásra megváltozik s azt várnánk tőlük az iskolában, hogy 4-5x45 perc alatt maradjanak nyugton, figyeljenek, teljesítsenek számukra szimnte teljesen idegen tevékenységeken keresztül.
Ez egy lehetetlen küldetés.
Úgy gondolom, hogy ebben az időszakban alapozhatjuk meg viszonyukat az iskolához, tanuláshoz, szoktathatjuk meg velük a taneszközök használatát, a padrendet, az iskolai szokások betartását s legfőképpen óvatosan s sok szeretettel vezethetjük be őket a matematika világába.
Természetesen a többi tantárgyhoz kapcsolódóan is fontos ez a bevezető időszak, de én most a matematika tantárgy kapcsán írok.
Az előkészítő időszakban nyugodtan eltérhetünk, akár lemaradhatunk a tanmenet által diktált tempótól, ha úgy érezzük, hogy kicsit több időre van szükségünk a gyakorlásra, mert megtérül a befektetett plusz idő. Alapvetően meghatározza a gyerekek tanulási kedvét ez az időszak.
Az előkészítő időszakban sokat
számolgassanak, tevékenykedjenek a gyerekek játékosan, különböző feladatokon
keresztül.
Ebben az időszakban kevesebb
feladatlapot, írásbeli munkát végeztessünk a gyerekekkel. Mozogjanak,
pakolgassanak, tevékenykedjenek a tanóra nagyobb részében.
A számlálást tárgyakkal (korong,
pálcika, babszem, kupak, korong, gomb) is végezhetjük, de mozgással (tapssal,
koppintással, dobbantással, forgással, ugrással) és hanggal is (brummogj
többet, cincogj kevesebbet…)
Ismertessük meg őket minél több
számolós mondókával, számolós dallal.
Játsszunk, tanuljunk meg kiszámolós
játékokat, mondókákat. Mozogjunk is ezekre, kísérjük ritmikus mozgássorral.
Rakosgassanak (építőkockák, lego,
domino, pálcika, logikai lap, korong, színes rúd, babszem) utasítások alapján.
Alakzatok másolására, formák szabad létrehozására, számosság kialakítására is
használhatóak ezek az eszközök.
Ritmusok másolása – mozgással,
tapssal.
Mozgásos játékok sűrű beiktatása –
fáradtság jeleire is.
Csoportosítsunk, válogassunk a
meglévő matematikai eszközeinket, de bármi mást is (tárgyak, állatok képei,
gyerekek, teremben található eszközök, fotókon tárgyak).
Fontos a nagyságviszonyok
felismerése, viszonyszavak ismerete, helyes használata. Irányok pontos
ismeretére gyakorlófeladatok (térben – teremben, padon, de síkban is lapon,
ceruzával). Összehasonlítások, ellentétpárok alkotása.
Tanulják meg a gyerekek a tanszerek
elhelyezését, padrendet, eszközök nevét, használatukat.
Alapvető matematikai fogalmakkal
ismertessük meg őket (több, kevesebb, ugyanannyi stb.)
Nem szükséges év elején az összes,
a tanév során használt játékot odaadni, megmutatni, majd apránként, év közben
is elővehetjük. Így mindig lesz újdonság s nem zavarodnak össze a sok eszköz
között. Az eszközöket érdemes külön dobozban tárolni.
Én ezek a gondolatok mentén haladtam mindig elsős tanítványaimmal.
Úgy hiszem, ennek is köszönhető, hogy alsós életük során mindvégig szerették a matematika órákat, szívesen oldották meg a kapott feladatokat, jutottak túl a nehezebb feladatokon.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése