Negyedikes játékok, eszközök matematika órára
NEGYEDIKES JÁTÉKOK, ESZKÖZÖK MATEMATIKA ÓRÁRA
Megmutatok néhány eszközt, játékot, melyeket matematika órán szoktam használni negyedikes tanítványaimnál.
További segédeszközök az alábbi linken találhatóak:
https://jujoboro.blogspot.com/2023/06/negyedikes-segedeszkozok-matematika.html
KAKUKKTOJÁS
Számokat írok fel a táblára, s meg kell keresni a kakukktojást. Azt a számot, amelyik nem illik a többi közé. Egy tulajdonságában elüt a többi számtól. Persze alakzatokkal, vagy más figurák között is kereshetjük a kakukktojást.
Több megoldást is elfogadok, ha megindokolják a választást.
LÉGYCSAPÓS
DOBÓKOCKÁS
SZÁMOK
LOGIKAI KÉSZLET
ETESD MEG BUKSIT!
ÉLŐ MEMÓRIA
12 gyerek (6 pár - feladat és eredmény) kártyát tart a kezében, s 2 játékos a hagyományos memória szabályai szerint 2 gyerekekt kér, hogy fordítsa meg a kártyáját. Ha párt találtak, jutalomhúzásuk van s az a gyerek győz, aki több párt tud megfordítani.
LABDÁS
Óra elején, vagy, mikor fáradtak a gyerekke szoktam velük ezt a játékot játszani.
Mindenki feláll, s sorban dobom nekik a labdát egy-egy feladatot mondva (az aktuális tananyaghoz igazítva). Ők megválaszolják sígy leülhetnek.
Egyszerű játék, de nyagyon szeretik a gyerekek.
BERREGŐS
Egy társasjáték berregőjét használtuk időmérőnek s addig lehetett feladatokat kihúzni, kiszámolni, amíg a berregő szólt. Több kört mentünk, s utána megnéztük, hogy ki oldotta meg a legtöbb feladatot.
RÁZD MEG!
Megrázzák a tojástartót, s ahová esnek a kavicsok, azokat a számokat összeadják vagy éppen összeszorozzák a gyerekek.
BINGO
Ezt a játékot nagyon szeretem. Sok témakörnél bevethető. Sokféle játékos gyakorlásra ad lehetőséget. A https://myfreebingocards.com/bingo-card-generator oldalon saját magunk is készíthetünk sokféle bingot.
Bejegyzésben is írtam erről a játékról, kártyákkal együtt.
https://jujoboro.blogspot.com/2023/07/bingo-kartyak-matematika-orara.html
DOBBLE
CSÍKOS KÉP
TÖRTES TÁRSASJÁTÉK
DOBJ! KEREKÍTS! FOGLALJ!
PÁROS-PÁRATLAN
Ezt a játékot is már első osztályos koruk óta játsszuk, csak nehezítve. Számokat mondok s, ha a szám páros, a lányok állnak fel, ha páratlan, akkor afiúk. Aki eltéveszti kiesik a játékból.
Igen hamar nagyobb számokat is mondok nekik (nagyon élvezik az elsősök a 236, stb számokat), rájönnek, megbeszéljük, hogy csak az utolsó számjegyre kell figyelniük.
Később oszthatósági szabály alapján, kerekítéskor 6000 vagy más szabály alapján szoktuk játszani.
A játék a gyerekek egyik kedvence.
ELFOGADOM - NEM FOGADOM EL
Mondok a gyerekeknek egy számot (fejemben már megvan, hogy milyen szabály alapján), ők mondanak újabb számokat s az alapján, hogy illeszkedik-e az általam kigindolt szabályhoz ELFOGADOM vagy NEM FOGADOM EL lesz a válaszom. A gyerekeknek ki kell találniuk, hogy mi a szabály, mi alalpján fogadtam el a számokat.
Például: Ezt mondom: 354, ők mondják: 27 - NEM FOGADOM EL, 135 - ELFOGADOM, 3000 - NEM FOGADOM EL, 5 - ELFOGADOM... A szabály - 5 szerepel a számban.
Lehet oszthatósággal, hány jegyű a szám, kerek számokkal, párossal, stb.
MENNYIT ÉRNEK AZ ARANYAK A LÁDÁBAN?
Össze kell adni az aranyakra irt mennyiségeket. Ennél a feladatnál főként úgy írom fel a számokat, hogy vegyék észre van könnyebb út is, ha bizonyos (kerek számot kiadó párokat készítenek) utat követnek a számolásban.
Változat- almák a fán, virágok a vázában
CSIMM-BUMM!
Ezt a játékot már elsőtől szoktuk játszani, csak az idő előrehaladtával nehezítünk a szabályokon.
Körben állnak a gyerekek, s egyesével (vagy tízesével) számolunk. Megbeszéljük, hogy minden 3. számra CSIMM-ET, s minden 5. számra BUMM-OT mondanak a gyerekek. Vagyis nem mondják ki az akkor következő számot, hanem csimmet vagy bummot mondanak helyette, esetleg CSIMM-BUMM-OT, ha az adott szám 3. is és 5. is. A számolást mindig a következő számmel folytatjuk.
Aki hibázik, kiesik a játékból. Nagyon szeretik a tanítványaim ezt a játékot. Óra elején vagy éppen, amikor fáradnak szoktuk játszani.
BARKOCHBA
Kijön egy gyerek a táblához s szemben áll a többiekkel. A feje felett egy papírlapon tartok egy számot, amiről agyerekek mondanak neki egy-egy tulajdonságot. Ezekből kell rájönnie, hogy milyen számot tartok felette.
LÁNCSZÁMOLÁS
Mondok egy feladatot s, aki először kimondja rá a helyes megoldást kijön a táblához. Most ő mond egy feladatot, választ egy gyerekekt, aki a jó megoldás után megfogja a feladatot feladó gyerek kezét s ő folytatja egy újabb feladattal. Addig játsszuk, míg mindenki megold egy feladatot s ott áll kézen fogva az egész osztály.
PÁRBAJ
Két gyerek szokta játszani. Az éppen aktuális tananyag feladataiból kapnak egy-egy példát s, amelyikőjük előbb mondja ki a helyes megoldást, ő lép előre egyet. Aki hamarabb eléri a célt, ő lesz a győztes.
SZÁMOLJ ÉS OLVASD ÖSSZE!
IDE KATTINTVA ABEJEGYZÉSHEZ JUTHATUNK, MELYBEN A JÁTÉK LEÍRÁSA ÉS A SEGÉDESZKÖZÖK IS MEGTALÁLHATÓAK.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése