Negyedikes játékok, eszközök matematika órára

 NEGYEDIKES JÁTÉKOK, ESZKÖZÖK MATEMATIKA ÓRÁRA

Megmutatok néhány eszközt, játékot, melyeket matematika órán szoktam használni negyedikes tanítványaimnál.


További segédeszközök az alábbi linken találhatóak:

https://jujoboro.blogspot.com/2023/06/negyedikes-segedeszkozok-matematika.html

KAKUKKTOJÁS

Számokat írok fel a táblára, s meg kell keresni a kakukktojást. Azt a számot, amelyik nem illik  a többi közé. Egy tulajdonságában elüt a többi számtól. Persze alakzatokkal, vagy más figurák között is kereshetjük a kakukktojást.

Több megoldást is elfogadok, ha megindokolják a választást.


LÉGYCSAPÓS


Mondok egy faladatot, mely eredménye ott van az asztalon lévő valamelyik legyen. A gyerekek kezében egy-egy légycsapó van (kb. 6 gyereknek érdemes játszani), s aki hamarabb kiszámolja közülük az eredményt, rácsap a csapóval a légyre s ő kap pontot. megbeszélés szerint játszunk még néhány fordulót.

DOBÓKOCKÁS

Nagyon sokféle játékot szoktunk játszani dobókockával.
- Összeadják, összeszorozzák a dobott pontokat.
- Kétjegyű számot állítanak össze belőle (utána még lehet tulajdonságokat gyűjteni, számszomszédot keresni, helyi érték szerint bontani).
- 3 dobásból kell kétjegyű számot dobni úgy, hogy egy szám mehet a kukába s a három játékos közül az győz, aki kért utasításnak megfelelő számot dobja (páratlan legyen, a legkisebb nyer, akár a legnagyobb páros szám nyer). Nagyon jó a számképzés tanításánál, fejleszti a logikai képességeket is.


SZÁMOK

Számszomszédokhoz, alaki érték, helyi érték, valódi érték megkereséséhez, kereítéshez, számoláshoz is használhatóak ezek a kártyák.








LOGIKAI KÉSZLET


Nemcsak elsőben, hanem később is szívesen szoktunk játszani a logikai lapokkal.
Barkochba, Mi változott?, válogatós, sorozat folytatása (egy tulajdonáság változik) játékot.


ETESD MEG BUKSIT!

Csontokon feladatok vannak, s csak azt a csontot eheti meg Buksi, amelyiket kérjük - az eredmény 4500 vagy páratlan eredmény, satöbbi.
Itt, a blogban megtalálhatóak a Buksis negyedikes csontok.


ÉLŐ MEMÓRIA

12 gyerek (6 pár - feladat és eredmény) kártyát tart a kezében, s 2 játékos a hagyományos memória szabályai szerint 2 gyerekekt kér, hogy fordítsa meg a kártyáját. Ha párt találtak, jutalomhúzásuk van s az a gyerek győz, aki több párt tud megfordítani.


LABDÁS

Óra elején, vagy, mikor fáradtak a gyerekke szoktam velük ezt a játékot játszani.

Mindenki feláll, s sorban dobom nekik a labdát egy-egy feladatot mondva (az aktuális tananyaghoz igazítva). Ők megválaszolják sígy leülhetnek.

Egyszerű játék, de nyagyon szeretik a gyerekek.


BERREGŐS

Egy társasjáték berregőjét használtuk időmérőnek s addig lehetett feladatokat kihúzni, kiszámolni, amíg a berregő szólt. Több kört mentünk, s utána megnéztük, hogy ki oldotta meg a legtöbb feladatot.


RÁZD MEG!

Megrázzák a tojástartót, s ahová esnek a kavicsok, azokat a számokat összeadják vagy éppen összeszorozzák a gyerekek.





BINGO

Ezt a játékot nagyon szeretem. Sok témakörnél bevethető. Sokféle játékos gyakorlásra ad lehetőséget. A https://myfreebingocards.com/bingo-card-generator oldalon saját magunk is készíthetünk sokféle bingot.

Bejegyzésben is írtam erről a játékról, kártyákkal együtt.

https://jujoboro.blogspot.com/2023/07/bingo-kartyak-matematika-orara.html



DOBBLE

Itt található a  bejegyzés  a kártyákkal:



CSÍKOS KÉP






TÖRTES TÁRSASJÁTÉK



DOBJ! KEREKÍTS! FOGLALJ!

Ezt a játéklapot nem én készítettem, csak átalakítottam ezres kerekítésre.



SZÍNES JÁRDA

Nagy lapokat teszünk le  aföldre számokkal. feladatokat mondok s minél hamarabb kell valamelyik játékosnak a hatból rálépni a kartonra. Néhány forduló után győztest hírdetünk.


MOBILOZÁS

Ezt a játékot egy Mozaikos könyvben találtam, nagyon megtetszett s sokat játsszuk a gyerekekkel.
Kitalálok egy szót (lehet név, de tárgy is)- például ESZTER s ezt lefordítoma mobiltelefon billentyűzetén található számokhoz tartozó betűk segítségével - 379-837. Ezt árulom el a gyerekeknek, akiknek ki kell találniuk, hogy kinél csörög a telefon.

PÁROS-PÁRATLAN

Ezt a játékot is már első osztályos koruk óta játsszuk, csak nehezítve. Számokat mondok s, ha a szám páros, a lányok állnak fel, ha páratlan, akkor  afiúk. Aki eltéveszti kiesik a játékból.

Igen hamar nagyobb számokat is mondok nekik (nagyon élvezik az elsősök a 236, stb számokat), rájönnek, megbeszéljük, hogy csak az utolsó számjegyre kell figyelniük.

Később oszthatósági szabály alapján, kerekítéskor 6000 vagy más szabály alapján szoktuk játszani.

A játék a gyerekek egyik kedvence.


ELFOGADOM - NEM FOGADOM EL

Mondok a gyerekeknek egy számot (fejemben már megvan, hogy milyen szabály alapján), ők mondanak újabb számokat s az alapján, hogy illeszkedik-e az általam kigindolt szabályhoz ELFOGADOM vagy NEM FOGADOM EL lesz a válaszom. A gyerekeknek ki kell találniuk, hogy mi a szabály, mi alalpján fogadtam el a számokat.

Például: Ezt mondom: 354, ők mondják: 27 - NEM FOGADOM EL, 135 - ELFOGADOM, 3000 - NEM FOGADOM EL, 5 - ELFOGADOM... A szabály - 5 szerepel a számban.

Lehet oszthatósággal, hány jegyű a szám, kerek számokkal, párossal, stb.


MENNYIT ÉRNEK AZ ARANYAK A LÁDÁBAN?

Össze kell adni az aranyakra irt mennyiségeket. Ennél a feladatnál főként úgy írom fel a számokat, hogy vegyék észre van könnyebb út is, ha bizonyos (kerek számot kiadó párokat készítenek) utat követnek a számolásban.

Változat- almák a fán, virágok a vázában

CSIMM-BUMM!

Ezt a játékot már elsőtől szoktuk játszani, csak az idő előrehaladtával nehezítünk a szabályokon.

Körben állnak a gyerekek, s egyesével (vagy tízesével) számolunk. Megbeszéljük, hogy minden 3. számra CSIMM-ET,  s minden 5. számra BUMM-OT mondanak a gyerekek. Vagyis nem mondják ki az akkor következő számot, hanem csimmet vagy bummot mondanak helyette, esetleg CSIMM-BUMM-OT, ha az adott szám 3. is és 5. is. A számolást mindig a következő számmel folytatjuk.

Aki hibázik, kiesik  a játékból. Nagyon szeretik a tanítványaim ezt a játékot. Óra elején vagy éppen, amikor fáradnak szoktuk játszani.

BARKOCHBA

Kijön egy gyerek a táblához s szemben áll a többiekkel. A feje felett egy papírlapon tartok egy számot, amiről  agyerekek mondanak neki egy-egy tulajdonságot. Ezekből kell rájönnie, hogy milyen számot tartok felette.

LÁNCSZÁMOLÁS

Mondok egy feladatot s, aki először kimondja rá a helyes megoldást kijön a táblához. Most ő mond egy feladatot, választ egy gyerekekt, aki a jó megoldás után megfogja a feladatot feladó gyerek kezét s ő folytatja egy újabb feladattal. Addig játsszuk, míg mindenki megold egy feladatot s ott áll kézen fogva az egész osztály.

PÁRBAJ

Két gyerek szokta játszani. Az éppen aktuális tananyag feladataiból kapnak egy-egy példát s, amelyikőjük előbb mondja ki a helyes megoldást, ő lép előre egyet. Aki hamarabb eléri a célt, ő lesz a győztes.

IGAZ VAGY HAMIS?

Állítások vannak a táblán s el kell dönteni, hogy igaz vagy hamis.
Lehet felállással - ülve maradással jelezni vagy tapssal s nem (el)tapssal is.





TEDD AZ ALMÁKAT A MEGFELELŐ FÁRA!

Üres fákat rajzolok  atáblára, almákon feladatok vannak s kiszámolásuk után a hozzájuk tartozó értéket képviselő fára kell tenni őket.
Amelyik alma egyik fára sem illik, abból minig rajzolok valami vicceset (kukacos alma, vagy alma fejű ember, stb).
lehet játszani úgy is, hogy almát a kosárba, tulipánt a vázába, levelet a fára, stb.



SZÁMOLJ ÉS OLVASD ÖSSZE!

A gyerekek kapnak egy kártyát feladatal s egy hozzátartozó betűvel. Értékeket hívok ki a táblához (pl. Jöjjön ki, akinek 160-at ér a kártyája!) s miután felolvasták, elmagyarázták, hogy jött ki az eredmény, a betűkből összerakjuk a rejtvényszót (például: kenguru).


SZÁMOLJ ÉS SZÍNEZZ!
Feladatokat mondok s az eredményt kell a számtáblázatban kiszínezni.
Ha jól számolnak egy kép, szó lesz a plusz megfejtés.


MENNYIT ÉRNEK A VIRÁGOK A VÁZÁBAN?







VÁSÁRLÓS JÁTÉK




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Környezetismeret dolgozatok, témazárók harmadikosoknak

Első tanítási napra - mindenkinek

Többféle iskolai naptár a 2024-2025-ös tanévre